Potrivit art. 17 alin. (3) lit. d) şi e) din Codul Muncii, persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, va fi informată cu privire la „funcţia/ocupaţia conform specificaţiei Clasificării ocupaţiilor din România sau altor acte normative, precum şi fişa postului, cu specificarea atribuţiilor postului”, precum şi asupra „criteriilor de evaluare a activităţii profesionale” aplicabile la nivelul angajatorului.
În situaţia în care angajatorul nu îşi îndeplineşte obligaţia de informare prevăzută la art. 17 din Codul Muncii, persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, are dreptul să sesizeze instanţa de judecată competentă şi să solicite despăgubiri corespunzătoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neîndeplinirii de către angajator a obligaţiei de informare (art. 19 alin. 3 din Codul Muncii). De asemenea, persoana selectată în vederea angajării poate sesiza Inspecţia Muncii.
În conformitate cu prevederile art. 40 alin. (1) din Codul Muncii, angajatorul are dreptul de a stabili „atribuţiile corespunzătoare fiecărui salariat, în condiţiile legii”. Acestui drept al angajatorului îi corespunde obligaţia salariatului de a realiza norma de muncă sau, după caz, de a îndeplini atribuţiile ce îi revin conform fişei postului (art. 39 alin. 2 lit. a din Codul Muncii).
Fişa postului reprezintă un document esenţial pentru organizarea internă a angajatorului, prin care se stabilesc în mod concret atribuţiile, responsabilităţile şi limitele de competenţă ale fiecărui salariat. Astfel, prin intermediul fişei postului se evită suprapunerile de sarcini, confuziile sau eventualele conflicte legate de responsabilităţi.
Acest document fundamental pentru domeniul relaţiilor de muncă ar trebui să cuprindă cel puţin următoarele secţiuni:
• denumirea postului;
• codul COR;
• nivelul postului;
• condiţiile care trebuie îndeplinite pentru ocuparea postului;
• aptitudinile şi abilităţile necesare pentru ocuparea postului;
• cunoştinţele necesare pentru ocuparea postului;
• sfera relaţională a titularului postului;
• atribuţiile postului (sarcinile de muncă);
• drepturile şi obligaţiile titularului postului;
• criteriile de evaluare a activităţii profesionale a titularului postului.
Atunci când angajatorul nu îndeplineşte obligaţia legală privind întocmirea fişei postului, inspectorii de muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă au dreptul să dispună măsuri obligatorii, în vederea remedierii într-un timp determinat a acestei neconformităţi (art. 19 lit. i din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii). Neîndeplinirea sau îndeplinirea parţială de către entitatea controlată a măsurilor dispuse de inspectorul de muncă, la termenele stabilite de acesta, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei (art. 23 alin. 1 lit. b din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii).
În concluzie, fişa postului constituie un instrument indispensabil pentru buna desfăşurare a relaţiilor de muncă, asigurând echilibrul dintre drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale salariatului, garantând transparenţa şi responsabilitatea la locul de muncă şi contribuind, totodată, la evitarea sancţiunilor contravenţionale aplicabile în cazul nerespectării obligaţiilor legale.
Add Your Heading Text Here Add Your Heading Text Here